Implementasi E-Learning Untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran IPA Pada Siswa Madrasah Tsanawiyah Ar-Ruhama
DOI:
https://doi.org/10.25124/charity.v3i2.2546Keywords:
e-Learning, Mata Pelajaran IPA, Madrasah Tsanawiyah.Abstract
Tujuan pengabdian masyarakat dengan skema kolaborasi internal ini adalah untuk menghasilkan e-learning yang disesuaikan dengan kebutuhan sekolah di tingkat Madrasah Tsanawiyah khususnya untuk mata pelajaran IPA di Madrasah Tsnawiyah (MTs) Ar-Ruhama Kuningan Jawa Barat. Kendala yang dihadapi saat ini adalah proses pembelajaran yang masih konvensional sehingga ada kendala keterbatasan waktu pengajaran dan ruang untuk melaksanakan praktikum. Sehingga diperlukan suatu sistem e-learning yang bisa membantu proses pembelajaran khususnya pembelajaran IPA. Tahapan aktivitas dibagi ke dalam tiga tim yang terdiri dari: (1) Tim 1: Mengembangkan sistem e-learning; (2) Tim 2: Pelatihan penggunakan e-learning dan pengembangan konten pembejaran; (3) Tim 3: Implementasi konten pembelajaran IPA berbasis e-Learning. Output yang diharapkan dari pengabidian kepada masyarakat ini adalah: (1) Adanya Guru-Guru yang bisa mengembangkan konten pembelajaran berbasis e-Learning; (2) Adanya konten pembelajaran IPA berbasis e-learning; (3) Adanya sistem e-learning. Sehingga pada akhirnya ada outcome yaitu: (1) Peningkaatan nilai rata-rata mata pelajaran IPA; (2) Peningkatan nilai rata-rata Ujian Nasional Mata Pelajaran IPA; (3) Peningkatan prestasi juara olimpiade sain tingkat provinsi dan nasional. Evaluasi Pelaksanaan dilakukan dengan cara: (1) Penyebaran kuisioner untuk mengukur pencapaian output/outcome dari hasil implementasi e-learning; (2) kunjungan dan observasi lapangan.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License
Copyright Notice
An author who publishes in the Charity agrees to the following terms:
- Author retains the copyright and grants the journal the right of first publication of the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal
- Author is able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book) with the acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Author is permitted and encouraged to post his/her work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of the published work (See The Effect of Open Access).
Read more about the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 Licence here: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/.
Information
Notice about change in the copyright policy of the journal 'Charity' : "From Vol 1, No.1 onwards the copyright of the article published in the journal 'Charity' will be retained by the author"
Privacy Statement
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.