Prospek dan Keefektifan Penggunaan Google Classroom untuk Pembelajaran: Evidence dari SMP Pajajaran 1 Bandung
DOI:
https://doi.org/10.25124/charity.v4i2.3436Keywords:
Google Classroom, pembelajaran, daringAbstract
Akibat pandemi Covid-19, masyarakat diminta untuk menjaga jarak fisik (physical distancing) untuk mencegah penularan. Salah satu konsekwensi dari keharusan menjaga jarak fisik ini adalah proses pembelajaran tidak dilakukan di sekolah, namun dilakukan dari rumah melalui media daring. Namun, belum semua sekolah siap melaksanakan pembelajaran daring. Salah satu faktor ketidaksiapan pembelajaran daring adalah pengetahuan/keterampilan guru dalam memanfaatkan media pembelajaran daring. Ada beberapa media online yang dapat digunakan untuk proses pembelajaran daring, salah satunya adalah Google Classroom. Dengan keterampilan para guru dalam memanfaatkan Google Classroom, proses pengajaran daring masih dapat berlangsung meskipun dengan banyak keterbatasan, baik keterbatasan perangkat maupun keterbatasan jaringan. Sampai saat ini, pandemi Covid-19 masih berlangsung dan belum diketahui kapan berakhir. Dengan keterampilan memanfaatkan Google Classroom, SMP Pajajaran 1 Bandung masih dapat melaksanakan pembelajaran daring. Pembelajaran ini juga dapat menjadi pelengkap proses pembelajaran konvensional di saat normal setelah pandemi berakhir dan ada potensi menggeser hasil studi sebelumnya yang menyebutkan pembelajaran dengan platform Google Form tidak terlalu efektif
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License
Copyright Notice
An author who publishes in the Charity agrees to the following terms:
- Author retains the copyright and grants the journal the right of first publication of the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal
- Author is able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book) with the acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Author is permitted and encouraged to post his/her work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of the published work (See The Effect of Open Access).
Read more about the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 Licence here: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/.
Information
Notice about change in the copyright policy of the journal 'Charity' : "From Vol 1, No.1 onwards the copyright of the article published in the journal 'Charity' will be retained by the author"
Privacy Statement
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.