Issue | Vol. 8 No. 2 (2025) |
Release | 26 August 2025 |
Section | Articles |
Di era globalisasi dengan persaingan usaha yang ketat, kemasan dan label produk menjadi alat komunikasi krusial untuk menarik perhatian konsumen. Desa Gampingrowo memiliki potensi produk inovatif, es krim sawi, namun kurang dikenal karena desain kemasan yang tidak menarik. Artikel ini bertujuan untuk meningkatkan daya tarik konsumen terhadap es krim sawi melalui pelatihan desain kemasan dan label bagi UMKM. Metode yang digunakan adalah diskusi, pelatihan pembuatan logo dan desain label menggunakan Canva, serta pendampingan implementasi. Hasilnya menunjukkan peningkatan pemahaman peserta tentang desain kemasan yang menarik, namun masih diperlukan pendampingan intensif untuk desain produk dan penamaan. Kesimpulan dari kegiatan ini adalah pelatihan ini berhasil meningkatkan pemahaman peserta mengenai desain kemasan yang baik, penggunaan aplikasi desain seperti Canva, serta pentingnya branding dalam pemasaran. Temuan dari kegiatan ini adalah pentingnya pelatihan dan pendampingan yang berkelanjutan untuk meningkatkan kemampuan UMKM dalam desain produk. Dampak dari kegiatan ini adalah diharapkan pelaku UMKM di Desa Gampingrowo memiliki peluang lebih besar untuk bersaing di pasar, meningkatkan penjualan, serta memperkenalkan produk lokal secara lebih luas. Hasilnya, pelatihan dapat diterima dengan baik oleh 25 peserta UMKM di Desa Gampingrowo.
Kata Kunci : Desain, Kemasan, Label, Ice, Cream, Sawi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License
Copyright Notice
An author who publishes in the Charity agrees to the following terms:
- Author retains the copyright and grants the journal the right of first publication of the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal
- Author is able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book) with the acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Author is permitted and encouraged to post his/her work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of the published work (See The Effect of Open Access).
Read more about the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 Licence here: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/.
Information
Notice about change in the copyright policy of the journal 'Charity' : "From Vol 1, No.1 onwards the copyright of the article published in the journal 'Charity' will be retained by the author"
Privacy Statement
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.