Perancangan Desain Kemasan Produk Komunitas Buruan Sae D’Lima

subject Abstract

Di tengah intensitas persaingan pasar, desain kemasan menjadi faktor kunci dalam membangun identitas produk serta meningkatkan daya tarik konsumen, khususnya bagi produk olahan yang dikembangkan komunitas. Buruan Sae D’Lima di Kelurahan Cijerah, Kota Bandung adalah salah satu komunitas yang memproduksi berbagai olahan dari limbah rumah tangga, seperti eco enzyme, bunga telang, dan rosela, menjadi subjek dari Program pengabdian pada masyarakat. Data diambil melalui observasi wawancara dan dokumentasi. Melalui metode partisipatif, dilakukan analisis kebutuhan, diskusi kelompok terarah, pengembangan desain visual, pembuatan prototipe, hingga uji kemasan. Respon masyarakat sasar pada kegiatan Pengabdian pada Masyarakat ini menunjukkan data positif, sebesar 40,42% menyatakan setuju dan 59,58% menyatakan sangat setuju dengan kegiatan ini. Hasil menunjukkan bahwa desain kemasan yang informatif, edukatif, dan estetis berkontribusi pada peningkatan citra produk dapat memperluas akses pasar, serta memperkuat rasa kepemilikan dan branding komunitas. Berbagai kendala seperti keterbatasan produksi dan aspek legal diatasi melalui solusi kolaboratif yang praktis. Temuan ini membuktikan bahwa intervensi desain kemasan tidak hanya meningkatkan nilai tambah produk lokal, namun juga memperkuat pemberdayaan masyarakat secara berkelanjutan.

 

Keywords: Buruan Sae D’Lima,, branding, desain kemasan, identitas

format_quoteCitationfile_copyCopy
[1]
Tohir, M. et al. 2025. Perancangan Desain Kemasan Produk Komunitas Buruan Sae D’Lima. Charity : Jurnal Pengabdian Masyarakat. 8, 2 (Aug. 2025). DOI:https://doi.org/10.25124/charity.v8i2.9474.

license License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

Copyright Notice

An author who publishes in the Charity agrees to the following terms:

  • Author retains the copyright and grants the journal the right of first publication of the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal
  • Author is able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book) with the acknowledgement of its initial publication in this journal.
  • Author is  permitted and encouraged to post his/her  work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of the published work (See The Effect of Open Access).

Read more about the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 Licence here: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/.

Information

Notice about change in the copyright policy of the journal 'Charity' : "From Vol 1, No.1 onwards the copyright of the article published in the journal 'Charity' will be retained by the author"

Privacy Statement

The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.

Downloads

Download data is not yet available.