CUSTOMER PERCEPTION ON PRUlink PRODUCT PURCHASE DECISION: A CASE OF GREATER JAKARTA AREA

Authors

  • Rendika Nugraha President University, Faculty of Business, Bekasi
  • Farida Komalasari President University, Faculty of Business, Bekasi
  • Sandra Dethionia President University, Faculty of Business, Bekasi

DOI:

https://doi.org/10.25124/jmi.v18i2.1392

Abstract

Purpose of this research is to find out the influence of customer perception of unit link insurance product (Prulink) purchase decision through four aspects which are; information, premium, investment and risk. This research used quantitative analysis approach utilizing questionnaire, which consist of 20 items of questions as the instrument. Questionnaires were spread to customer of PT. Prudential Life Assurance Jakarta that located in Jakarta greater area. Pre-test has been conducted to 30 people with results that questionnaire reliable to be distributed after obtain .974 on Cronbach’s Alpha, validity in range f .751 to .933 and reliability in range of .858 to .936 of 200 samples data that shows that each dependent and independent variables passed to hypothesis testing with multiple regression analysis. Towards this research, it is found that three aspects of customer perception, which are information, premium, and investment, have significant influence on purchase decision. On the other hand, there is no significant partial influence from risk aspect. Combining the common variable (Information, premium, and risk) with specific variable (investment) believed to become uniqueness of this research considering there might be other studies which have similar variable but without combining common variable with specific variable.

Keywords—Customer Perception; Information; Premium; Investment; Purchase decision; Insurance.

Abstrak

Tujuan dari penelitian ini untuk mengetahui pengaruh dari persepsi pelanggan dari produk asuransi unit link (Prulink) melalui empat aspek keputusan pembelian yaitu informasi, premi, investasi dan resiko. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif dengan kuosioner yang terdiri dari dua puluh pertanyaan sebagai instrument. Kuosioner disebarkan kepada pelangan dari PT. Priudential life Assurance Jakarta yang terletak di area Jakarta sebagai sample populasi dari penelitian ini. Analisa data dilakukan dengan menggunakan tes validitas (KMO and Bartlett’t Test) dan reliabilitas (Cronbach Alpha). Analisa inferensial dilakukan dengan analisis regresi berganda untuk mengetahui hubungan antara variabel tak bebas dan variabel bebas. Ujicoba telah dilakukan kepada tiga puluh orang dengan hasil bahwa kuosioner layak untuk disebarkan setelah mendapatkan nilai .974 pada Cronbach’s alpha, validitas dalam cakupan .751 sampai .933 dan reliabilitas dalam cakupan .858 sampai .936 sampai dari 200 data sampel yang menunjukkan bahwa variabel tak bebas dan variabel bebas telah lulu uji hipotesis dengan analisis regresi berganda. Melalui penelitian ini, ditemukan tiga aspek dari persepsi pelanggan yaitu informasi, premi dan investasi yang mempunyai pengaruh yang signifikan terhadap keputusan pembelian. Di sisi lain, tidak ada pengaruh parsial yang signifikan dari aspek resiko. Mengombinasikan variabel umum (informasi, premi, dan resiko dengan variabel khusus (investasi) dipercaya menjadi keunikan dari riset ini mengingat ada kemungkinan dari penelitian/studi lain yang mempunyai variabel yang sama tetapi tanpa mengombinasikan variabel umum dengan variabel khusus.

Kata kunci—Persepsi Pelanggan; Informasi; Premi; Investasi; Keputusan Pembelian; Asuransi.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2018-10-03