ANALISIS GAYA KOMUNIKASI PEMASARAN ONLINE DAN PENGEMBANGAN INFRASTRUKTUR E-COMMERCE TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN
DOI:
https://doi.org/10.25124/jmi.v19i3.2410Abstract
The ease of online shopping transactions makes every person always spend time on the sidelines of doing the activities of this one both women and men. The ease of shopping online is certainlyinseparable from e-commerce infrastructure in it and of course the role of customer service in communicating with consumers. In some cases there have been complaints from consumers related to the online shopping system, both from the comments column that tells consumers' disappointment about the products purchased. Therefore, researching more about online shopping, the researchers want to know more about what online communication styles and e-commerce infrastructure have an effect on purchasing decisions. This research method uses a type of quantitative research by collecting data through questionnaires and calculations using SPSS (Statistical Product and Service Solutions). Based on the results of the study, it was found that between variables have an influence namely e-commerce Infrastructure Development (X2) influences the Purchasing Decision, and the Online Communication Style (X1) influences the Buying Decision (Y).
Keywords—Infrastructure, Electronic Commerce, Communication Style, Deciding to Buy
Abstrak
Kemudahan transaksi berbelanja online membuat setaip orang selalu meluangkan waktu disela-sela kesibukan untuk melakukan akftivitas yang satu ini baik wanita maupun pria. Kemudahan dalam berbelanja online tentu tidak lepas dari Infrastruktur e-commerce yang ada didalamnya serta tentu peran customer servicedalam berkomunikasi dengan konsumen. Dalam beberapa kasus terdapat keluhan dari konsumen terkait dengan system belanja online, baik dari kolom komentar yang menuturkan kekecewaan konsumen terhadap produk yang dibeli. Oleh sebab itu meneliti lebih jauh seputar belanja online, maka peneliti ingin mengetahui lebih dalam lagi apakah gaya komunikasi online dan Infrastruktur e-commerce berpengaruh dalam keputusan pembelian. Metode penelitian inimemakai jenis penelitian kuantitatif dengan pengumpulan data melalui kuesioner serta perhitungan menggunakan SPSS (Statistical Product and Service Solutions). Berdasarkan dari hasil penelitian didapatkan antar variabel memiliki pengaruh yakni Pengembangan Infrastruktur e-commerce(X2) berpengaruh terhadap Keputusan Pembelian, dan Gaya Komunikasi Online (X1) berpengaruh terhadap Keputusan Membeli(Y).
Kata Kunci—Infrastruktur,Perdagangan Eletronik,Gaya Komunikasi, Memutuskan Membeli