ANALISA PERAN CUSTOMER ONLINE REVIEW DALAM MEMBANGUN KEPERCAYAAN DAN MINAT BELI KONSUMEN PADA PRODUK PERJALANAN WISATA INDONESIA
DOI:
https://doi.org/10.25124/jmi.v19i3.2411Abstract
The development of online travel business in the world is going very fast. The transformation of new business models from traditional to online aims to create more efficient trading strategies. In tourism marketing, Customer Online Review (COR) plays an important role in validating information about the products or services. The role of COR is very important to gain trust on online buying decisions of products or services. This study aims to analyze the influence of COR as a mediator variable towards consumer online trust and interest in buying online travel products. This research uses quantitative methods through a survey of customers or tourists who have purchased online tourism products through the Online Travel Agency (OTA) service. The collected data is analyzed using Structural Equation Modeling (SEM). The results showed that there was a significant influence between perceived ease of use on customer online trust. Research also shows that COR plays a significant role as a mediating variable between customer trust and consumer buying interest in buying travel products. The novelty of the results shows the online tourism marketing model based on Customer Online Review has the ability to explore real consumer experience and knowledge in Indonesia.
Keywords—E-Tourismcommerce, Customer Online Review, Customer Online Trust,Purchase Intention, Wonderful Indonesia
Abstrak
Perkembangan bisnisperjalanan wisatadaring (online) di dunia berjalan sangat cepat. Transformasi model bisnis baru dari tradisional menjadi online bertujuan untuk menciptakan strategi perdagangan yang lebih efisien. Dalam memasarkan perjalanan wisata, Customer Online Review (COR) memainkan peran penting untuk memvalidasi informasi tentang produk atau pun jasa yang ditawarkan sehingga mengarahkan konsumen untuk membeli produk ataupun jasa tersebut. Peran COR menjadi sangat penting untuk meyakinkan kepercayaan konsumen membeli produk ataupun jasa secara daring. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisa pengaruh COR dalam membangun kepercayaan dan minat beli konsumen dalam membeli produk perjalanan wisata secara daring. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif melalui surveiterhadap pelanggan jasa Online Travel Agency (OTA) di Indonesia yang telah membeli produk wisata daring. Data yang terkumpul dianalisa menggunakan Structural Equation Modelling(SEM). Hasil penelitian menunjukkan terdapat pengaruh signifikan antara perceived ease of usedalam membangun kepercayaan pelanggan OTA. Penelitian juga menunjukkan COR berperan signifikan sebagai variabel mediasi antara kepercayaan pelanggan dan minat beli kosumen dalam membeli produk perjalanan wisata. Kebaruan dari hasil penelitian ini adalah menemukan model pemasaran wisata daring berbasis Customer Online Review,yang berkemampuan menggali pengalaman dan pengetahuan konsumen secara realdi Indonesia.
Kata kunci—E-Tourism commerce ,Customer Online Review, Customer Online Trust, Minat Beli Konsumen, Wonderful Indonesia