ANALISA PERAN CUSTOMER ONLINE REVIEW DALAM MEMBANGUN KEPERCAYAAN DAN MINAT BELI KONSUMEN PADA PRODUK PERJALANAN WISATA INDONESIA

Authors

  • Anggraeni Permatasari Faculty of Business, President University, Bekasi, Indonesia
  • Supeni A. Mapuasari Faculty of Business, President University, Bekasi, Indonesia
  • Eka Yuliana Faculty of Economic and Business, Telkom University, Bandung, Indonesia
  • Miftakhul Janah Faculty of Business, President University, Bekasi, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.25124/jmi.v19i3.2411

Abstract

The  development  of  online travel  business in the  world is going  very fast.  The  transformation  of  new  business models from traditional to online aims to create more efficient trading strategies. In tourism marketing, Customer Online Review (COR) plays an important role in validating information about the products or services. The role of  COR  is  very  important  to  gain  trust  on  online  buying  decisions  of  products  or  services.  This  study  aims  to analyze the influence of COR as a mediator variable towards consumer online trust and interest in buying online travel  products.  This  research  uses  quantitative  methods  through  a  survey  of  customers  or  tourists  who  have purchased online  tourism  products  through  the  Online  Travel  Agency  (OTA)  service.  The  collected  data  is analyzed using Structural Equation Modeling (SEM). The results showed that there was a significant influence between perceived ease of use on customer online trust. Research also shows that COR plays a significant role as a mediating variable between customer trust and consumer buying interest in buying travel products. The novelty of  the  results  shows  the  online  tourism  marketing  model  based  on  Customer  Online  Review  has  the  ability  to explore real consumer experience and knowledge in Indonesia.

Keywords—E-Tourismcommerce,  Customer  Online  Review, Customer Online Trust,Purchase  Intention, Wonderful Indonesia

Abstrak

Perkembangan bisnisperjalanan wisatadaring (online) di dunia berjalan sangat cepat. Transformasi model bisnis baru dari tradisional menjadi online bertujuan untuk menciptakan strategi perdagangan yang lebih efisien. Dalam memasarkan perjalanan  wisata, Customer Online Review (COR) memainkan peran penting untuk memvalidasi informasi tentang produk atau pun jasa yang ditawarkan sehingga mengarahkan konsumen untuk membeli produk ataupun  jasa  tersebut. Peran COR  menjadi  sangat  penting  untuk  meyakinkan kepercayaan konsumen  membeli produk ataupun jasa secara daring. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisa pengaruh COR dalam membangun kepercayaan dan minat beli  konsumen dalam  membeli produk  perjalanan  wisata  secara daring. Penelitian  ini menggunakan  metode  kuantitatif melalui  surveiterhadap pelanggan  jasa Online Travel  Agency (OTA) di Indonesia  yang  telah  membeli  produk  wisata  daring. Data  yang  terkumpul  dianalisa menggunakan Structural Equation Modelling(SEM). Hasil penelitian menunjukkan terdapat pengaruh signifikan antara perceived ease of usedalam  membangun  kepercayaan  pelanggan OTA.  Penelitian  juga  menunjukkan  COR berperan  signifikan sebagai variabel mediasi antara kepercayaan pelanggan dan minat beli kosumen dalam membeli produk perjalanan wisata. Kebaruan dari hasil penelitian ini adalah menemukan model pemasaran wisata daring berbasis Customer Online Review,yang berkemampuan menggali pengalaman dan pengetahuan konsumen secara realdi Indonesia.

Kata kunci—E-Tourism commerce ,Customer Online Review, Customer Online Trust, Minat Beli Konsumen, Wonderful Indonesia

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2019-12-31