THE IMPACT OF PERCEIVED USEFULNESS AND PERCEIVED EASE-OF-USE TOWARD REPURCHASE INTENTION IN THE INDONESIAN E-COMMERCE INDUSTRY

  • Nicholas Wilson Bunda Mulia University, Faculty of Social Sciences and Humanities, Management Department

Abstract

This  research  was  conducted  to  understand  the  impact  of  perceived  usefulness  and  perceived  ease-of-use  on repurchase  intention  in  the  Indonesian  e-commerce  industry.  A  total  of  400  respondents  participated  in  this research, in which, collected data were further analyzed using PLS-SEM method. Smart PLS 3.2.7 software was used to analyze and generate the  results required for the  concluding this research. Based on the results of the data  analysis,  it  could  be  concluded  that  both  perceived  usefulness  and  perceived  ease-of-use  had  a  positive impact on Indonesian consumers’ repurchase intention in the e-commerce industry, both directly and indirectly through trust. Based on these result, author  would like to suggest that companies  practicing their business in theIndonesian   E-Commerce   Industry    to    make upgrade  their  system  to  be  more  simpler  yet  understandable regarding the  website or the  apps that the  company  develop in order to reduce the  level of confusion between the  users,    while    at  the  same  time,  companies  should  also  create  a  website  or  system  in  which  people  will perceive that such an app or e-commerce website would be beneficial in helping them in enhancing their daily activities, thus pushing them to learn and use the system. To author’s best knowledge, this is one of a few studies which  conduct  an  assessment  regarding  the  relationship between  variables  in  the  e-commerce  industry  using PLS-SEM approach.


Keywords—E-Commerce Industry, Perceived Ease-of-Use,Perceived usefulness, Repurchase Intention, Trust


Abstrak


Penelitian  ini  dilakukan untukmengetahui  pengaruh perceived  usefulnessdan perceived  ease-of-useterhadap repurchase  intentionpelanggan  pada  industri e-commercedi  Indonesia.  Penelitian  ini  menggunakan  metode survey,  dimana,  sebanyak  440  responden  berpartisipasi  dengan  mengisi  kuesioner  yang  diberikan.  Setelah mengumpulkan seluruh data dari responden, data tersebut kemudian diolah dengan menggunakan metode PLS-SEM. Software Smart PLS   versi   3.2.7   digunakan   untuk   menganalisis danmenemukan   hasil   akhir   dari pengolahan  data  ini  akan  digunakan  untuk  menyimpulkan  hasil  dari  penelitian  ini.  Berdasarkan  hasil  analisis data, peneliti dapat menyimpulkan bahwa kedua variabel independen, yaitu perceived usefulness dan perceived ease-of-useberpengaruh  positif  terhadap  repurchase  intention,  baik  secara  langsung  maupun  secara  tidak langsung  melalui trust.  Berdasarkan  hasil  ini,  peneliti  ingin  menyarankan  kepada  seluruh  perusahaanyang bergerak di industri e-commerce di Indonesia untuk dapat menigkatkan kualitas sistemnya, dimana, system yang diimplementasikan  oleh  perusahaan  haruslah  mudah  untuk  dipelajari  dan  dimengerti  oleh  masyarakat  dengan tujuan agar masyarakat tidak bingung di dalam menggunakan system yang dikelola oleh perusahaan. Selain itu, peneliti  juga  ingin  menyarankan  kepada  perusahaan  untuk  dapat  menciptakan  suatu  sistem e-commerce yang dimana  sistem  tersebut  akan  dipersepsikan  sebagai  suatu  sistem  yang  akan  berguna  bagi  masyarakat  di  dalam membantu mereka untuk melakukan aktivitas sehari-hari, sehingga, masyarakat akan belajar dan menggunakan sistem  yang  dikelola  oleh  perusahaan e-commerce tersebut. Berdasarkan    hasil    studi    yang  dilakukan    oleh  peneliti,  penelitian  ini  merupakan  satu  dari  sedikit  penelitian  yang  bertujuan  untuk mengetahui hubungan antar variabel melalui metode PLS-SEM pada industri e-commerce di Indonesia.


Kata kunci—Industri E-Commerce,Perceived ease-of-use,Perceived usefulness,Repurchase Intention,Trust

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2019-12-31
How to Cite
WILSON, Nicholas. THE IMPACT OF PERCEIVED USEFULNESS AND PERCEIVED EASE-OF-USE TOWARD REPURCHASE INTENTION IN THE INDONESIAN E-COMMERCE INDUSTRY. Jurnal Manajemen Indonesia, [S.l.], v. 19, n. 3, p. 241- 249, dec. 2019. ISSN 2502-3713. Available at: <//journals.telkomuniversity.ac.id/ijm/article/view/2412>. Date accessed: 19 mar. 2024. doi: https://doi.org/10.25124/jmi.v19i3.2412.