CLOUD CATALOG DAN PENGINTEGRASIAN MARKET PLACE DAN SOSIAL MEDIA UNTUK MEMBANTU PENJUALAN UMKM DI ERA NEW NORMAL
DOI:
https://doi.org/10.25124/charity.v5i1.3561Keywords:
Cloud Catalog, Media Sosial, Marketplace, UMKMAbstract
Paguyuban Pengusaha Kecil dan Menengah (PPKM) Kab. Bandung, saat ini anggota PPKM berjumlah 300 jenis usaha dan terus bertambah setiap bulannya. PPKM yang bertujuan membangun kemandirian pengusaha kecil dan menengah yang professional, kuat serta bermanfaat bagi bangsa dan Negara, tentunya memerlukan suatu sistem yang mendukung operasonal dalam memasarkan produk mereka. Cloud Catalog bertujuan untuk menghimpun data yang berkaitan dengan produk UMKM dan penjualan di masa Era New Normal yang mana dalam melakukan transaksi menerapkan aturan protocol kesehatan. Dengan semakin berkembangnya teknologi dapat membantu UMKM dalam memperluas jangkauan pasar dalam memasarkan produknya. Namun dari seluruh anggota Paguyuban Usaha Kecil Menengah Regional Kabupaten Bandung (PPKM) masih dibawah 15% yang telah memiliki website dan menggunakan media sosial untuk mempromosikan produk yang hasilkan. Selebihnya masih menggunakan media konvensional seperti brosur dan pameran dalam mempromosikan produknya. Pembangunan Cloud Catalog dengan mengintegrasikan marketplace dan social media yang sudah anggota PPKM gunakan dalam memasarkan produknya diharapkan mampu mengelola penjualan produk secara terpadu sehingga dapat meningkatkan penjualan produk UMKM. Pembangunan Cloud Catalog tersebut dilaksanakan melalui Kegiatan Pengabdian kepada Masyarakat yang dilaksanakan oleh dosen dan mahasiswa Fakultas Ilmu Terapan (FIT) dan Fakultas Komunikasi dan Bisnis (FKB).
Keyword: Cloud Catalog, Media Sosial, Marketplace, UMKM
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License
Copyright Notice
An author who publishes in the Charity agrees to the following terms:
- Author retains the copyright and grants the journal the right of first publication of the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal
- Author is able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book) with the acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Author is permitted and encouraged to post his/her work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of the published work (See The Effect of Open Access).
Read more about the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 Licence here: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/.
Information
Notice about change in the copyright policy of the journal 'Charity' : "From Vol 1, No.1 onwards the copyright of the article published in the journal 'Charity' will be retained by the author"
Privacy Statement
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.